WYDARZENIA
 

W listopadzie 2012r. gimnazjum rozpoczęło współpracę ze szkołą salezjańską w Barakaldo, w Hiszpanii. Pełna nazwa szkoły to COLEGIO "SAN PAULINO DE NOLA", który jest zespołem liczącym 800 uczniów. Miejscowość Barakaldo leży na północy kraju w pobliżu Bilbao, a szkoła salezjańska jest jedną z najstarszych i najbardziej prestiżowych szkół w regionie. Podobnie jak w naszym zespole wychowanie oparte jest na systemie prewencyjnym ks. Bosko. Pomysłodawcą i głównym koordynatorem projektu w ramach Comeniusa jest Pani Zofia Szafałowicz, a ze strony hiszpańskiej Pan Oscar Gonzalez Lopez. W wymianie udział bierze 25 uczniów gimnazjum i 9 uczniów liceum. Jej celem jest poznanie tradycji i kultury hiszpańskiej, nawiązanie kontaktów młodzieży polskiej i hiszpańskiej, doskonalenie umiejętności językowych, promocja regionu, integracja młodzieży oraz wymiana doświadczeń. W lutym opracowano projekt zatytułowany „DIFFERENT ROOTS, SAME LANGUAGE” i wysłano do zatwierdzenia. Uczniowie nawiązali już kontakt e-mailowy, a w przyszłości zamierzamy systematycznie spotykać się z naszymi hiszpańskimi przyjaciółmi zarówno w Ostrowie Wielkopolskim, jak i w Barakaldo.  

  Projekt współpracy zatwierdzony!


W roku szkolnym 2012/2013 nasze gimnazjum złożyło wniosek w ramach programu Comenius - Partnerskie Projekty Szkół w edycji 2013. Z przyjemnością informujemy, że właśnie zakończył się proces selekcyjny i projekt „Different roots, same language” został zarekomendowany przez Narodowy Komitet Ewaluacyjny oraz zaakceptowany przez Zarząd Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Mamy nadzieję, że nasza dalsza współpraca ze szkołą salezjańską w Barakaldo będzie owocna, a spotkania w Polsce i Hiszpanii będą okazją do poznania tradycji i kultury, doskonalenia umiejętności językowych, promocji regionu, integracji młodzieży oraz wymiany doświadczeń.


  „Różne korzenie ten sam język” – I spotkanie zespołu nauczycieli w Hiszpanii

Pod takim hasłem rozpoczęliśmy realizacje projektu Comenius we współpracy z hiszpańską szkolą w Barakaldo. W dniach 21-26 września trzech nauczycieli naszej szkoły (s. Dorota Grzywacz, Zofia Szafałowicz i Ewelina Ludwiczak) wyjechało do Kraju Basków by spotkać się z nauczycielami, pracownikami i uczniami tej salezjańskiej szkoły. Wszyscy z zainteresowaniem nas oczekiwali. W poniedziałek, po ciepłym przyjęciu ze strony organizatorów, cennych i pouczających lekcjach historii i kultury regionu przyszedł czas na spotkanie z uczniami ESO - odpowiednik naszego gimnazjum i Bachillerato – liceum. Dzień szkolny rozpoczął się od dwugodzinnej konferencji, podczaj której omówiono dalsze działania obu szkół w projekcie oraz formy współpracy. Od godz. 10.00 nasi nauczyciele, w 30 – osobowych klasach  prowadzili lekcje polskiego. Podczas dużej przerwy na boisku szkolnym przywitano nas gromkimi brawami. Kolejne dni pobytu w Hiszpanii to kolejne lekcje polskiego dla tutejszych uczniów i pracowite spotkania nad szczegółami projektu Comenius. My też ubogacamy się wiedzą o tutejszych ludziach i ich zwyczajach. W środę, 25 września miałyśmy okazje powiedzieć kilka słów do uczniów ESO (gimnazjum) i Bacillarato (liceum) podczas porannego słówka. Miłymi momentami były te, w których podchodzili do nas młodzi korespondujący z naszymi uczniami i prosili o przesłanie pozdrowień.
Po południu zorganizowano spotkanie dla nauczycieli i pracowników tutejszej szkoły, podczas którego mogliśmy podzielić się i ubogacić stylem pracy,  radościami i trudami a szczególnie duchem salezjańskim naszych dwóch szkół.
Gospodarze naszego wyjazdu umożliwili nam także poznanie najciekawszych miejsc w okolicy: San Sebastiano, Gernika, Gatzegulatxe i Bilbao.  Bardzo się cieszymy, że już niedługo i nasi uczniowie będą mogli podziwiać te piękne widoki i dotykać miejsc naznaczonych przez bogatą historią chrześcijańskich Basków…a w październiku oczekujemy z radością naszych gości w Polsce.

   „Różne korzenie ten sam język” – II spotkanie zespołu nauczycieli w Polsce

Od  czwartku, 24 października  gościliśmy w naszej szkole nauczycieli z Barakaldo w Hiszpanii -  partnerskiej szkoły projektu Comenius w gimnazjum i liceum. Po zwiedzaniu miasta Ostrowa i integracji z nauczycielami przyszedł czas na spotkanie z uczniami. W piątek na porannym słówku powitaliśmy gości muzykalnie, tańcem i śpiewem oraz gromkimi brawami. Dziewczynki z gimnazjum pod kierownictwem p. Aliny Janikowskiej zaprezentowały tradycyjne Polskie tańce ludowe, p. A. Wielebska wspólnie z uczniami gimnazjum i liceum przygotowała 2 utwory instrumentalne i wokalne. Goście byli miło zaskoczeni ciepłym powitaniem i zachwyceni  umiejętnościami naszych uczniów. Potem przyszła pora na lekcje.  Gimnazjaliści i licealiści z wielką uwagą wysłuchali wykładu z historii, prowadzonego przez p. Oscara Gonzalesa Lopeza w języku angielskim oraz wzięli udział w lekcji języka baskijskiego Euskera, prowadzonej przez Sergio Martina. Zajęcia z gośćmi z Hiszpanii przebiegały w przyjaznej atmosferze przy obopólnym zaangażowaniu uczestniczących i prowadzących, przyjęte zostały z wielkim entuzjazmem ze strony uczniów. W piątek o godzinie 18.00 w sali teatralnej naszej szkoły odbyło się spotkanie Oskara Gonzalesa Lopeza – historyka, absolwenta filozofii i autora 9 książek o tematyce wojennej z pasjonatami historii z Ostrowa i okolic. Zaproszony gość wygłosił wykład o kulisach inwazji w Normandii w 1944 i opowiedział o procesie powstawania książki historycznej. Celem napisania tylu książek była, jak twierdzi sam autor, potrzeba pokazania światu nie tylko faktów historycznych, ale uczuć i rozterek człowieka zmuszanego do podejmowania drastycznych decyzji w obliczu zagrożenia i konieczności pociągania za spust w obronie własnej oraz w celu wykonywania  niezrozumiałych przez niego rozkazów swojego dowódcy. Pokazując tragedię ludzką, autor podkreśla bezsens  wojny i apeluje o pokój na świecie. Po wykładzie przyszedł czas na pytania, dyskusje i wymianę doświadczeń, poglądów. Dziękujemy naszemu gościowi za szerzenie pamięci o poległych i walczących o wolność . Życzymy sukcesów w dociekaniu nowych faktów i pozyskiwaniu nowych zwolenników chlubnej idei przekazywania światu głosu boleśnie doświadczonych przez wojnę i krzywdę ludzką zgotowaną im przez drugiego człowieka. W słoneczne piątkowe popołudnie nauczyciele zaprzyjaźnionej szkoły salezjańskiej z Barakaldo zwiedzili zamek oraz Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie. Widok żubrów, danieli, koników polskich i dzików na długo pozostanie w ich pamięci. Następnie w sobotę delegacja hiszpańska wraz z nauczycielami naszej szkoły udała się do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz i Auschwitz II - Birkenau. Dla Pana Oscara Gonzaleza Lopeza, który jest nauczycielem historii było to niesamowite przeżycie, a miejsce jakim jest były obóz zagłady dostarczyło wielu cennych informacji do kolejnych publikacji książkowych oraz będą pomocne w pracy na zajęciach z młodzieżą liceum. Goście z Hiszpanii zwiedzili również Jasną Górę, gdzie w sobotę uczestniczyli we wzruszającym Apelu Jasnogórskim o godz. 21.00. U stóp Maryi nauczyciele programu Comenius modlili się także na niedzielnej Mszy św. a następnie zwiedzili m.in. Skarbiec, Bazylikę, przeszli Drogę Krzyżową oraz weszli na ponad 100-metrową wieżę. Po powrocie do Ostrowa w niedzielne popołudnie goście udali się na koncert Warszawskiego Akademickiego Zespołu Gospel oraz Big Bandu Powiatu Ostrowskiego. W poniedziałkowy ranek delegacja z Barakaldo uczestniczyła w Słówku, gdzie złożyła podziękowania za gościnę, miłe przyjęcie oraz wręczyła prezenty. Nauczyciele naszej szkoły również podziękowali za niesamowite przeżycia i ciekawie spędzone wspólne chwile.  Po zwiedzeniu szkoły i pożegnaniu Pan Oscar Gonzalez Lopez i Sergio Martin udali się w drogę do Wrocławia, a w godzinach popołudniowych wylecieli do Hiszpanii. Podczas 5-dniowej wizyty delegacji hiszpańskiej w naszej szkole czekało na gości wiele atrakcji, ale nie tylko. Czas spędzony razem na wycieczkach to także czas poświęcony na omówienie projektu i zadań na najbliższe miesiące. Przed nami ciężka praca, dlatego czekamy na ciekawe pomysły naszych uczniów. Ponadto nauczyciele programu Comenius kierują najserdeczniejsze podziękowania dla Dyrekcji szkoły, Pani księgowej Marii Bazak, Aliny Janikowskiej, Hanny Jankowiak, Agnieszki Wielebskiej, Siostry Weroniki Pasztetnik, Panów Arkadiusza Powierzy i Radosława Pawlaka,  Państwa Donaty i Donato Berchicci oraz pozostałych nauczycieli.
Dziękujemy za poświecony czas, za każdy przyjazny gest, uśmiech, życzliwość i pomoc podczas pobytu delegacji w naszej szkole.

    COMENIUS CORNERS w partnerskich szkołach

Nareszcie możemy pokazać nasze „Comenius corners”! Zarówno w Ostrowie jak i w Barakaldo przygotowano po dwie gazetki informacyjne. Autorami gazetek w Hiszpanii są: Nerea Jimeno, Borja Ordóñez, Mikel Jiménez i Iván Villaran. Jak przyznaje Pan Oscar Gonzalez Lopez wszyscy ciężko pracowali nad nimi przez ostatnie tygodnie. Główna tablica  wywieszona została w pobliżu części liceum, a druga gazetka znajduje się przy głównej bramie szkoły. Nasi hiszpańscy przyjaciele czują teraz, że mają ze sobą "kawałek Polski"! Gazetki w naszej szkole wykonały Panie Hanna Jankowiak z pomocą uczniów oraz Magda Droszcz.

    Jak kręciliśmy LIP DUB

W dniach 10-11 grudnia br. nagrywaliśmy w szkole tzw. lip dub, czyli rodzaj wideoklipu, który często przedstawia osoby przemieszczające się po pomieszczeniach w rytm muzyki. Jako ścieżka dźwiękowa do naszego lipdub została wybrana piosenka „All Star” zespołu Smash Mouth. Nagraniem wideoklipu zajął się Pan Piotr Nowicki z Telewizji ok24.
W nagraniu wzięli udział uczniowie gimnazjum i liceum oraz kilkoro uczniów szkoły podstawowej.

   Wesołych Świąt, czyli Feliz Navidad!
Dnia 19 grudnia uczniowie programu COMENIUS wraz z nauczycielami spotkali się z hiszpańskimi przyjaciółmi na Skype’ie. Podzielenie się różnymi tradycjami i zwyczajami świątecznymi było ciekawym doświadczeniem  dla obu stron. Przyszedł też czas na kolędy!
Zelai, dziewczyna z liceum w Barakaldo namalowała dla nas piękny świąteczny obrazek.  
Załączamy link na specjalną kolędę Basków związaną z Olentzero, dostawcą węgla, który przynosi prezenty dla dzieci. Naszym przyjaciołom z Hiszpanii przesłaliśmy także zdjęcia świętujących Wigilie klasowe uczniów biorących udział w wymianie.


    Konkurs Lip Dub w pytaniach
Dnia 31 stycznia zakończyliśmy 11-dniowy konkurs on-line, w którym uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące treści niedawno nagranego i opublikowanego szkolnego filmu lip dub. Podsumowanie konkursu odbyło się podczas uroczystego słówka w Dniu patrona św. Jana Bosko 31 stycznia 2014 r. Najlepsi otrzymali dyplomu i nagrody.

   Comenius w Dzień Patrona

Od dnia 28 stycznia na holu III piętra można oglądać wystawę prac uczniowskich dotyczących wybranych krajów hiszpańskojęzycznych:  Kuby, Argentyny, Boliwii, Meksyku, Wenezueli, Chile, Peru, Kolumbii i Ekwadoru. Dnia 31 stycznia odbył się Konkurs Wiedzy o Krajach Hiszpańskojęzycznych, których organizatorami byli nauczyciele programu Comenius. Uczniowie rywalizowali zacięcie w 5-osobowych grupach na poziomach klas.
Tegoż dnia można było również posmakować dań kuchni hiszpańskiej. Uczniom dziękujemy za pomoc i zaangażowanie.


   Spotkanie uczniów wyjeżdżających na wymianę
Dnia 7 lutego odbyły się zajęcia dla uczniów biorących udział w programie Comenius i wyjeżdżających na wymianę. Podczas spotkania omówiono szczegółowo plan wizyty, kwestie organizacyjne a przede wszystkim utrwalono podstawowe zwroty i słownictwo w języku hiszpańskim. Mamy nadzieję, że podjęte działania w ramach wymiany zostaną pomyślnie zrealizowane a wizyta w Hiszpanii będzie dla wszystkich uczestników ciekawym doświadczeniem.

    Pierwsza wizyta w Hiszpanii
1.    Dnia 19 lutego o godz. 23 uczniowie projektu Comenius wraz z nauczycielami wylądowali na lotnisku w Bilbao, gdzie zostali powitani przez rodziny hiszpańskie oraz koordynatora Pana Oscara Gonzaleza Lopeza. Wszyscy uczestnicy programu zamieszkali u hiszpańskich rodzin w Barakaldo. 20 lutego o godz. 8.00 uczniowie szkoły partnerskiej wraz z nauczycielami przygotowali uroczyste powitanie w sali teatralnej, podczas którego pokazano taniec baskijski, tańce nowoczesne oraz zaprezentowano kilka utworów. Ponadto uczniowie projektu spotkali się z burmistrzem Barakaldo, a koordynatorzy obu stron udzielili wywiadu lokalnej telewizji TELE 7. Czwartkowe popołudnie upłynęło na zwiedzaniu miasta oraz dzielnicy Portugalete.


2.    Dnia 21 lutego o godz. 8.00 uczniowie projektu Comenius rozpoczęli pracowity dzień od zajęć sportowych pod kierunkiem pana Koldo. Następnie aż do czasu lunch’u poznawali się nawzajem podczas pracy w parach i grupach, omawiali systemy edukacyjne obu krajów, wyszukiwali informacje dotyczące wiedzy na temat krajów szkół partnerskich. Piątkowe popołudnie upłynęło na nauce tańców baskijskich. Nauczyciele projektu Comenius przeprowadzili także lekcje dla uczniów z Barakaldo: języka polskiego (Pani Zofia i Pani Magda), historii Polski (s. Weronika z pomocą Kacpra Maciejewskiego i Norberta Wardawego) oraz zajęcia pilates, aerobic i kickboxing (Pan Arek).   


3.    Dnia 22 lutego uczniowie projektu Comenius udali się na wycieczkę do Donostia-San Sebastian, które jest stolicą prowincji Gipuzkoa w północno-wschodniej części Hiszpanii, położonej nad Zatoką Biskajską tuż przy granicy z Francją. Tam uczniowie wraz z nauczycielami podziwiali piękną plażę Gros Beach, most Kursaal, zwiedzili kościół San Vincente i Bazylikę Santa Maria. Ponadto drużyna Comeniusa wspinała się na górę Urgull nad zatoką La Concha, która jest prawdziwą perełką tej miejscowości. Znajdują się tam ruiny twierdzy Castillo de Santa Cruz de la Mota z XIII w., a na szczycie tego wzgórza oprócz zabytkowych dział podziwiać można piękną, olbrzymią figurę Chrystusa. Następnie polscy i hiszpańscy przyjaciele udali się do miejscowości Loiola, gdzie urodził się założyciel zakonu Jezuitów św. Ignacy Loiola. Tam zwiedzili Bazylikę oraz dom, w którym święty się urodził, jak i tradycyjny baskijski dom sprzed wieków.


4.    23 lutego dzień rozpoczęto od uroczystej Mszy św. w kaplicy szkolnej z udziałem rodzin i młodzieży oraz księży salezjanów. Podczas Mszy panowała bardzo miła i rodzinna atmosfera. Następnie wszyscy udali się na spotkanie, podczas którego mogli się lepiej poznać. Niedzielne popołudnie młodzież spędziła wraz z rodzinami. Nauczyciele wraz z Panami Oscarem, Inaki i Fernando udali się prawie 10km trasą Cobaron-Pobena, która jest zaledwie małą cząstką Camino Santiago de Compostella prowadzącą do grobu św. Jakuba. Pomimo tego, że jak mówi hasło projektu mamy różne korzenie kulturowe, to korzenie salezjańskie są tymi, które nas łączą. Duch Księdza Bosko i Marii Dominiki Mazarello są z nami w każdej chwili spędzanej razem w Kraju Basków.         

   
5.    Dnia 24 lutego uczniowie projektu Comenius rozpoczęli dzień o godz. 8.00 i przez ponad dwie godziny pracowali w grupach. Zajęcia miały na celu wyszukanie jak największej ilości informacji dotyczących geografii, historii, kultury, polityki Polski i Hiszpanii. Za dwa dni czeka ich bowiem konkurs wiedzy na temat obu krajów. Drużyna Comeniusa obejrzała również film w języku angielskim zatytułowany „Film, który rozsławi Polskę na cały świat”. Następnie uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem s. Weroniki zaprezentowali hiszpańskim przyjaciołom reprezentacyjny taniec narodowy, czyli polonez. Uczniowie z Barakaldo podjęli wyzwanie, jakim było nauczenie się jego kroków. Ponadto uczniowie partnerskich szkół spędzili czas na utrwaleniu poznanych wcześniej tańców baskijskich oraz poznaniu nowych tańców pod kierunkiem pani Garazi Laka. Uczniowie gimnazjum w Barakaldo wzięli udział w zajęciach pilates, aerobic i fitness prowadzonych przez p. Arka. Po południu nadszedł czas na ponad godzinne Zumba Show przygotowane przez Dominikę Glinkowską i Olę Spitalniak, w którym udział wzięło ponad 100 osób i tyle samo osób stanowiło widownię na trybunach.


6.    Dnia 25 lutego uczniowie projektu Comenius wraz z nauczycielami oraz Panami Oscarem i Jon Inakim udali się na wycieczkę nad Zatokę Biskajską rozpoczynając do Guerniki, miasta na północy Hiszpanii uważanego za najstarszą stolicę Kraju Basków. Jest ono znane przede wszystkim z bombardowania w 1937r. przez samoloty Luftwafe w porozumieniu z późniejszym wieloletnim dyktatorem hiszpańskim – generałem Franco. Bombardowanie Guerniki było szeroko rozpowszechnionym na świecie symbolem okrucieństwa wojny, ruchu antywojennego i antyfaszystowskiego. Jeszcze w 1937r. Pablo Picasso, późniejszy członek Partii Komunistycznej, namalował obraz Guernica, będący potępieniem nalotu i malarskim manifestem antywojennym. W miejscowości Guernika drużyna Comeniusa zwiedziła Muzeum Pokoju założone w 1998r. w budynku, który wcześniej był wykorzystywany jako sąd, budynek poczty i obsługi telegraficznej. Jednym z najciekawszych pomieszczeń w muzeum jest jadalnia, gdzie podczas prezentacji audio-wizualnej można sobie wyobrazić przerażający dzień 26 kwietnia 1937r. Tam znajduje się kopia obrazu namalowanego przez Picasso. W Guernice uczniowie wraz z nauczycielami zwiedzili także Casa de Juntas, czyli neoklasycystyczny budynek parlamentu oraz podziwiali słynny dąb symbolizujący wolność narodu baskijskiego.
Najpiękniejszym miejscem w Casa de Juntas jest Sala de la Vidriera z gigantycznym witrażem stanowiącym jej sufit (235 m kw). Następnie celem wycieczki była kaplica San Juan de Gaztelugatxe, będąca świątynią z X wieku umieszczoną na wysepce na północnym wybrzeżu Cosa Vasca. Widok, który po długiej wędrówce ujrzeli uczestnicy wycieczki zapierał dech w piersiach! Ostatnim punktem wycieczki był Bermeo. W drodze powrotnej do Barakaldo przyjaciele z Polski i Hiszpanii obejrzeli z zewnątrz jeden z najstarszym zamków w okolicach Bilbao, jakim jest Castillo de Butron przypominający swym kształtem i bogatymi dodatkami zamek znany z bajek Walta Disney’a. Obecnie zamku nie można zwiedzać, gdyż jest własnością prywatną.   


7.    26 lutego drużyna Comeniusa rozpoczęła dzień o godz. 8.00 od konkursu wiedzy „Ile wiesz o Polsce i Hiszpanii?”. Uczniowie polscy i hiszpańscy podzieleni na dziewięć mieszanych grup rywalizowali ze sobą odpowiadając w języku angielskim na pytania z historii, geografii i kultury obu państw. Najlepsi otrzymają wkrótce nagrody! W tym samym czasie następni uczniowie gimnazjum i liceum w Barakaldo poznawali język polski i historię naszego kraju na lekcjach prowadzonych przez p. Zofię, p. Magdę i s. Weronikę z pomocą Kacpra i Norberta. Pomimo deszczowego przedpołudnia atrakcją dnia, szczególnie dla uczniów z Kraju Basków, był wyjazd do niewielkiej miejscowości Lezama oddalonej około 10 km od Bilbao. Tam od godz. 11 trenowała drużyna piłkarska Athletic Club, znana bardziej jako Athletic Bilbao. Klub został założony w 1898 roku i ma siedzibę w Bilbao. Mało kto wie, że Athletic Club Bilbao posiada jedną z najlepszych szkółek piłkarskich w Hiszpanii, jeśli nie nawet najlepszą. Wszystkie talenty z klubu podobnie jak i pierwszy zespół czy rezerwy trenują na obiektach w Lezama. Jest to jedno z najlepszych i najładniejszych miasteczek sportowych w Hiszpanii. Towarzyszyli nam nauczyciele z Barakaldo. Po treningu uczniowie cierpliwie czekali na piłkarzy. Udało im się nawet zrobić zdjęcie lub otrzymało od nich autografy. W środowe popołudnie przyjaciele z Polski i Hiszpanii mieli czas wolny przeznaczony na dalsze odkrywanie miasta, zakupy, a przede wszystkim poznawanie kultury Kraju Basków i zacieśnianie więzów przyjaźni.   


8.    27 lutego drużyna Comeniusa rozpoczęła dzień o godz. 8.00 krótkim podzieleniem się wrażeniami z poprzedniego dnia. Następnie podsumowano środowy konkurs wiedzy „Ile wiesz o Polsce i Hiszpanii?”. Zwycięska grupa “Angels of Gorka” w składzie: Adrianna Chmura, Aleksandra Gierz, Maria Nowicka oraz Gorka, Nerea i Maider otrzymali nagrody. Głównym zajęciem na czwartkowy ranek bylo ręczne wykonanie portmonetek z papieru oraz bransoletek ze sznurków z dodatkami w kolorach baskijskiej flagi. Po zakończeniu „warsztatów” uczniowie wraz z opiekunami udali sie wraz z p. Oscarem i p. Sergio do Bilbao, gdzie zwiedzili słynne hiszpańskie muzeum sztuki współczesnej, czyli Muzeum Guggenheima. Mieści sie ono w budynku zaprojektowanym przez Franka O. Gehry'ego, a przestrzeń ekspozycyjna muzeum obejmuje ok. 11 000 m². Podziwiano także eksponaty znajdujace sie na zewnatrz muzeum tj. pająka czy Tall Tree&Eye. W muzeum zobaczyć można m.in. The Matter of Time, a szczególnie część instalacji zwaną Snake (aut. Richard Serra), Drum z instrumentami muzycznymi (aut. Ernesto Neto). Po południu drużyna Comeniusa zwiedzila bibliotekę i prywatny, katolicki uniwersytet Deusto, założony i prowadzony przez jezuitów. Uniwersytet powstał w 1886r., ponieważ Kraj Basków chciał mieć własną szkołę wyższą. Nazwa uniwersytetu pochodzi od miejscowości Deusto, na terenie której powstał jej główny gmach. Tam poznaliśmy studentkę z Polski – Kasię z Droszewa k.Kalisza będacą na wymianie w ramach programu Erazmus. Ponadto uczniowie wraz z nauczycielami udali się tramwajem na Stare Miasto oraz do Basilica de Begona, gdzie młodzież z Polski odśpiewała piesni maryjne. Po krótkich zakupach wróciliśmy metrem do Barakaldo.


9.    W piątek 28 lutego drużyna Comeniusa rozpoczęła dzień o godz. 8.00 podsumowaniem poprzedniego dnia, które jak zawsze przygotowal p. Oscar. Nauczyciele z Polski przeprowadzili ostatnie już lekcje języka polskiego oraz pilates, kickboxing i aerobik z gimnazjalistami. Od godz. 9.00 – 11.30 odbywały się próby na wielki finałowy show z udziałem uczniów biorących udział w projekcie „Różne korzenie, ten sam język”. W południe w sali teatralnej podsumowano pierwsze spotkanie w ramach wymiany uczniowskiej w Kraju Basków. Występy przygotowały obie szkoły. Polscy uczniowie w odświętnych ubraniach zatańczyli  poloneza, Marta Jeż zaśpiewała piosenkę z akompaniamentem pianina, na którym grała Agnieszka Śniegowska, a Norbert Wardawy wykonał kilka znanych utworów na trąbce. Hiszpanie także śpiewali, tańczyli i grali na instrumentach muzycznych. Specjalnie dla Polaków utwór Fryderyka Chopina zagrał na pianinie jeden z księży salezjanów – Batista. Na zakończenie nadszedł czas uroczystych podziękowań, które w imieniu uczniów z Polski oprócz nauczycieli wyrazili uczniowie - Marta Franka i Mateusz Sysiak. O godz. 15.00 drużyna Comeniusa wzięła udział w paradzie karnawałowej uczniów szkoły podstawowej z Barakaldo. Na sali gimnastycznej Poli-Arena kolorowo i bajecznie przebrani uczestnicy parady i ich rodziny mogły podziwiać pięknie wykonanego poloneza przez uczniów z Polski, jak i z Hiszpanii. Następnie nauczyciele na zaproszenie księdza Koldo udali się do Bilbao na koncert Orkiestry Symfonicznej Bilbao. Tam wysłuchali utworów Bela Bartoka, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonina Dvoraka. Wieczorem na zakończenie dnia zorganizowano dyskotekę, na której oprócz tańców przeprowadzono ciekawe zabawy. Uczestnicy dyskoteki mogli na pożegnanie napisać miłe słowa na karteczkach skierowane do swoich przyjaciół, które zostały odczytane na forum.


10.    W sobotę 1 marca uczniowie projektu Comenius odpoczywali na basenie. Pozostałą część dnia wykorzystali na zwiedzanie Barakaldo lub Bilbao wraz z rodzinami goszczącymi.   


11.    W niedzielę 2 marca uczniowie projektu Comenius wraz z opiekunami, hiszpańskimi przyjaciółmi i ich rodzinami oraz organizatorami pobytu wzięła udział w uroczystej Mszy św. odprawionej przez księży salezjanów. Następnie udaliśmy się na lotnisko do Bilbao, aby wyruszyć w drogę powrotną do domu. Kończąc pobyt w Kraju Basków warto podkreślić raz jeszcze, iż pomimo różnych korzeni kulturowych łączą nas silne  korzenie salezjańskie. Podobnie jak w naszej szkole i tam na korytarzach czy w klasach widnieją obrazy z wizerunkiem księdza Bosko i Maryi Wspomożycielki Wiernych. Obchodzimy te same święta co każda rodzina salezjańska. Przed rozpoczęciem każdej wycieczki wspólnie modliliśmy się o opiekę Matki Bożej. Pobyt w Kraju Basków to niezapomniane chwile z uczniami, ich rodzinami, nauczycielami (w szczególności z p. Oscarem) oraz wzbogacające każdego z nas doświadczenie poznania ich kultury i tradycji, zabytków i ciekawych miejsc. Co więcej, uczniowie mogli doskonalić znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego. Jak mawiał ksiądz Bosko „Każdy nauczony język obala bariery pomiędzy nami i milionami naszych braci z innych narodów i czyni nas gotowymi do czynienia dobra”. Niech ta myśl towarzyszy nam aż do spotkania w Polsce, które odbędzie się w czerwcu.  

    Comenius Corner podczas Drzwi Otwartych szkoły
Dnia 15 marca 2014r. w ramach Drzwi Otwartych zwiedzający szkołę mogli obejrzeć wystawę zdjęć i gazetkę z relacjami z wizyty uczniów i nauczycieli Comeniusa w Hiszpanii. Ponadto przygotowano prezentację multimedialną (wyk. Piotr Płonka) oraz krótki filmik (wyk. Dominika Glinkowska) ukazujące niezapomniany 12-dniowy pobyt w Kraju Basków. Dyżur pełnili nauczyciele oraz uczniowie zaangażowani w projekt „Different roots, same language”.  


 

W ostatnim czasie nasze gimnazjum nawiązało kontakt ze szkołą salezjańską w Barakaldo Colegio Barakaldo De San Paulino de Nola (blisko Bilbao, Hiszpania). Jest to podobnie jak nasza szkoła składająca się z kilku poziomów: szkoły podstawowej (Primaria), gimnazjum (Secundaria-ESO Educación Obligatoria Secundaria) i liceum  (Bachillerato). Celem naszej współpracy jest wzajemne poznanie się uczniów i nauczycieli gimnazjum i liceum orazi wymiana doświadczeń pomiędzy naszymi szkołami poprzez realizację wspólnego  projektu.

Temat wspólnego projektu to „DIFFERENT ROOTS, SAME LANGUAGE”. Wspólny projekt dotyczy następujących tematów: historii, geografii, sportów i  filozofii/antropologii.  W najbliższej przyszłości planujemy rozpoczęcie wymiany korespondencji pomiędzy uczniami gimnazjum i prowadzenie wspólnego bloga a w przyszłości wizyty partnerskie uczniów. Nasza szkoła będzie starać się o pozyskanie funduszy  w programie Comenius w celu sfinansowania wymiany uczniów.
Wszyscy uczniowie, którzy mają propozycje wspólnych działań proszeni są  o zgłaszanie pomysłów  do pani Zofii Szafałowicz, Eweliny Ludwiczak, Magdaleny Droszcz lub pana Arka Powierzy.
Wszyscy uczniowie, którzy chcieliby nawiązać kontakt z uczniami z Hiszpanii mogą to zrobić za pomocą poczty elektronicznej. Prosimy wszystkich zainteresowanych uczniów o   zgłaszanie  się do pani Magdaleny Droszcz. Językiem do korespondencji może być język angielski lub hiszpański (dla uczniów uczących się w naszej szkole języka hiszpańskiego)
Adres strony internetowej szkoły w Barakaldo to : http://salesianosbarakaldo.net/web/


 

¡Felices Pascuas! czyli Wesołych Świąt!

Podczas gdy nasi hiszpańscy przyjaciele pod opieką pana Oscara zwiedzali Europę i podziwiali urokliwe miejsca w Amsterdamie, Brukseli czy Paryżu my postanowiliśmy przygotować dla nich NIESPODZIANKĘ! Zrobiliśmy dla nich zdjęcie z napisem ¡Felices Pascuas! czyli Wesołych Świąt! w języku hiszpańskim oraz nakręciliśmy krótki filmik, które umieściliśmy na Facebook’u i blog’u.


Spotkanie organizacyjne uczniów i nauczycieli


Dnia 15 maja odbyło się spotkanie uczniów biorących udział w programie z nauczycielami, podczas którego omówiono plan wizyty oraz przydzielono zadania na poszczególne dni. Spotkanie organizacyjne rodziców przyjmujących uczniów z Hiszpanii odbyło się 28 maja.

Święto Maryi Wspomożycielki Wiernych w szkole salezjańskiej w Barakaldo!


Święto Maryi Wspomożycielki Wiernych rozpoczęło się w środę, 21 maja o godz. 19.00 od „Graduation”, czyli pożegnalnej kolacji zorganizowanej przez uczniów II klasy liceum. Dla większość z nich był to ostatni dzień pobytu w szkole. Spędzili tam około 15 lat i była to dla nich bardzo wzruszająca chwila. Rodzice, uczniowie i nauczyciele spotkali się w sali teatralnej, gdzie nastąpił moment przemówień, tańców i pieśni, a także wręczania uczniom upominków. „Wiemy, że są oni dumni z bycia uczniami salezjańskiej szkoły i na zawsze zapamiętają swój pobyt w jej murach” – jak mówi Pan Oscar. W czwartek nie było zajęć w gimnazjum, a liceum miało od rana zajęcia sportowe. W godzinach popołudniowych w sali teatralnej wystawiono przedstawienie – piękne jak zawsze. To oczywiste, że dla Salezjanów ulubionymi zajęciami są śpiew piosenek, wystawianie przedstawień, tańce ... dobry humor. Trwało to około dwóch godzin! Msza Święta została odprawiona w piątek rano. Jak zawsze, był to punkt kulminacyjny naszego świętowania. Wielu absolwentów odwiedziło również w tym dniu naszą szkołę. W sobotę ponad 700 osób spotkało się na placu zabaw przy szkole. Pogoda pozwala nam świętować ten piękny moment. Na uczniów i ich rodziców czekało mnóstwo atrakcji na cześć naszej Matki – Maryi Wspomożycielki Wiernych.

Na podstawie relacji Pana Oscara Gonzaleza Lopeza opracowała Magda Droszcz

Grupa młodzieży hiszpańskiej już w Polsce!!! Rewizyta w dniach 7-18 czerwca 2014r.  

Dnia 7 czerwca grupa młodzieży biorącej udział w programie Comenius pod opieką Pani Zosi i Pani Magdy udała się do stolicy, aby na Lotnisku im. Fryderyka Chopina powitać grupę hiszpańską wraz z opiekunami Panem Oscarem i Panem Iñakim. Oczekiwaliśmy ich z radością trzymając w dłoniach powitalny baner i flagi polskie z wypisanymi imionami naszych przyjaciół z Barakaldo. Nareszcie nadszedł moment powitania! Niespodzianka!… bo uczniowie z Hiszpanii nie do końca wiedzieli, czy powitają ich koledzy i koleżanki, czy tylko nauczyciele z Ostrowa Wielkopolskiego. Następnie Pani Zosia oprowadziła grupę po Warszawie. Zobaczyliśmy piękne wnętrze gmachu Politechniki Warszawskiej, który powstał na przełomie XIX i XX wieku. Młodzież mogła podziwiać m.in. piękny szklany dach budynku. Fragment Pałacu Saskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza oraz Ogród Saski będący jednym z najstarszych i najpiękniejszych parków w Polsce to kolejne punkty wycieczki po Warszawie. Grupa udała się także na Krakowskie Przedmieście, gdzie zobaczyła Pałac Prezydencki wzniesiony w latach czterdziestych XVII wieku z pomnikiem księcia Józefa Poniatowskiego. Stare Miasto wyznacza Plac Zamkowy i stojący przy nim Zamek Królewski. Ta dawna rezydencja królewska wzniesiona została w XV w. i od początku XVII do końca XVIII w. stanowiła centrum polityczne i administracyjne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pośrodku Placu Zamkowego wznosi się Kolumna Zygmunta III Wazy – najwyższy i zarazem najstarszy świecki pomnik w stolicy. Ulica Świętojańska prowadzi do samego serca warszawskiego Starego Miasta – Rynku, który jest tętniącym życiem placem, pełnym kawiarenek i restauracji. Pośrodku rynku stoi pomnik Warszawskiej Syrenki – symbolu Warszawy. Po posiłku wyruszyliśmy w drogę powrotną do Ostrowa. Przed godz. 22 młodzież z Barakaldo po raz pierwszy stanęła przed budynkiem naszej szkoły, gdzie czekała już na nich Siostra Dyrektor i Siostra Weronika oraz rodziny goszczące.

Dnia 8 czerwca uczniowie z Barakaldo wraz z rodzinami goszczącymi i nauczycielami wzięli udział we mszy św. w Kościele pw. św. Antoniego Padewskiego w Ostrowie Wielkopolskim.  Śpiewano zarówno w języku polskim, jak i hiszpańskim pod kierunkiem Siostry Weroniki. Nasi przyjaciele otrzymali wcześniej przygotowane teksty Czytań, Ewangelii i Modlitwy Wiernych w języku ojczystym. Miła, rodzinna, salezjańska atmosfera towarzyszyła także spotkaniu „przy kawie”, które odbyło się w naszej szkole po mszy świętej. Niedzielne popołudnie młodzież spędziła z rodzinami.
Jak mówią słowa pieśni „Ksiądz Bosko na pewno jest z nami. On czuwa nad młodymi sercami…”.  Na pewno!!! Czuwa nad nami i nad realizacją naszego wspólnego projektu „Different roots, same language”.  

Dnia 9 czerwca na uroczystym Słówku gościliśmy grupę uczniów i ich opiekunów z zaprzyjaźnionej szkoły salezjańskiej z Barakaldo. Przywitała ich Pani Ewelina Ludwiczak oraz reprezentant uczniów Kacper Maciejewski, który przywołał ważne momenty z naszej zimowej wizyty w Hiszpanii. W programie artystycznym pod kierunkiem Pani Agnieszki Wielebskiej wystąpili Łukasz Raczak oraz Mateusz Sysiak (śpiew), Dawid Biegański (gra na akordeonie) i Tomasz Skórzybót (gra na gitarze). Nie zabrakło przemówień przedstawicieli grupy hiszpańskiej. Na zakończenie powitania wręczono upominki. Następnie goście zwiedzili naszą szkołę i wzięli udział w pierwszych integracyjnych zadaniach projektowych. W południe grupa udała się do Urzędu Miejskiego na spotkanie z zastępcą Prezydenta Panią Marleną Maląg. Goście z Hiszpanii zostali obdarowani upominkami „miejskimi”. Oprócz wizyty w Urzędzie Miejskim uczniowie zwiedzili ostrowski ratusz, po którym oprowadziła ich Pani Ewa Mielczarek - kierownik Urzędu Stanu Cywilnego. Młodzież przespacerowała się po mieście odwiedzając Kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski i Konkatedrę. Po południu grupa Comeniusa spotkała się na meczu piłki nożnej i koszykówki.
Dziękujemy zawodniczkom drużyny koszykarskiej SALOS i drużynie piłki nożnej chłopców z kl. III za udział w rozgrywkach. Nad sprawnym przebiegiem meczów czuwali Pan Rafał Fabiś i Pan Arkadiusz Powierza.

Wczesnym rankiem dnia 10 czerwca wyjechaliśmy do Częstochowy. Tam o godzinie 9.30 uczestniczyliśmy we mszy świętej, zwiedziliśmy muzeum, w tym zbiór wielu dzieł sztuki i  dary wotywne wiernych. Odbyliśmy szybki spacer na wałach, dotarliśmy także do skarbca, gdzie podziwialiśmy wyroby złotnicze, tkackie, jubilerskie. Utrwaliliśmy naszą wiedzę historyczną z okresu potopu szwedzkiego i oblężenia Jasnej Góry. W drodze do Krakowa wstąpiliśmy do Wadowic, aby pokazać naszym hiszpańskim kolegom miejsce urodzenia Jana Pawła II oraz jego relikwie w bazylice Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, a na koniec posmakowaliśmy słynnych kremówek. Późnym popołudniem dotarliśmy do urokliwego Krakowa, tam w wesołych nastrojach zwiedziliśmy Stare Miasto, Sukiennice, wysłuchaliśmy hejnału z wieży mariackiej i odwiedziliśmy Wawel, gdzie między innymi sfotografowaliśmy się z ziejącym ogniem smokiem. Dzień ten dostarczył nam wielu wrażeń i emocji. Hiszpanie mogli lepiej poznać nie tylko naszą kulturę i historię, ale także naszą polską naturę, styl bycia oraz wartości, jakimi kierujemy się w życiu  od setek lat i  które decydują o naszej polskości.

Ostatni dzień wycieczki – 11 czerwca rozpoczęliśmy od Łagiewnik i zapoznania naszych hiszpańskich partnerów z osobą s. Faustyny Kowalskiej, orędowniczki wiernych, upraszającej wielu łask za pośrednictwem Jesusa Miłosiernego. O godzinie 12.00 dotarliśmy do Oświęcimia. Miejsce to uświadomiło nam ogrom tragedii ludzkiej wynikającej z holokaustu za przyczyną chorobliwych ambicji i ułomności drugiego człowieka. Zwiedzając obozy koncentracyjne i pozostałości po nazistowskiej zagładzie ludzkości coraz bardziej przekonujemy się o bezsensowności toczenia wojen, które nie przynoszą nic poza cierpieniem i zniszczeniem. Wizyta w Brzezince i Oświęcimiu zbliżyła nas –  Polaków i Hiszpanów oraz utwierdziła w przekonaniu, że o historii nie można zapominać, a naszym wspólnym obowiązkiem jest ją zgłębiać i ukazywać jej karty ku przestrodze dla przyszłych pokoleń.

Dnia 12 czerwca uczniowie biorący udział w projekcie „Different roots, same language” rozpoczęli pracę nad legendami. Obejrzeli legendę baskijską w wykonaniu uczniów gr. 1 klas III, a pierwszym czwartkowym zadaniem do wykonania było przygotowanie krótkiego przedstawienia o powstaniu Ostrowa Wielkopolskiego w formie pantomimy. Uczniowie zostali podzieleni na sześć grup, które po opracowaniu scenariusza w języku angielskim i wspólnych  próbach zaprezentowały swoje umiejętności językowe i aktorskie. Nauczyciele oceniali scenki kierując się wyznaczonymi kryteriami. Grupa, która zdobyła najwyższe noty od jury zaprezentuje się na środowym programie pożegnalnym. Po przerwie obiadowej młodzież wzięła udział w lekcji języka polskiego z Panią Agnieszką Szczepańską i zajęciach z kultury Basków, a następnie w zajęciach tanecznych poprowadzonych przez Siostrę Weronikę oraz zajęciach sportowych pod kierunkiem Pana Arka. Ponadto nauczyciele z Barakaldo przeprowadzili lekcje historii Hiszpanii i kultury Kraju Basków dla uczniów naszego gimnazjum i liceum. Dla wielu z nich było to bardzo ciekawe doświadczenie i możliwość nie tylko rozwinięcia swoich umiejętności językowych, ale także poszerzenia wiedzy historycznej. Dzień zakończyła dyskoteka prowadzona przez DJ’ów – Kubę i Krzysia.   

Dnia 13 czerwca zajęcia projektowe rozpoczęło Słówko w sali teatralnej, na którym przywołano w prezentacji multimedialnej najważniejsze momenty poprzednich dni. Po wspólnej modlitwie w obu językach uczniowie pracowali nad omówieniem dwóch ważnych postaci z historii Polski i Hiszpanii – Kopernika (astronoma) i Elhuyara (chemika). Prezentacje dotyczące ich życia i dokonań przedstawili Ola Spitalniak i Dominika Glinkowska (Kopernik) oraz Nekane Vizcaino i Gorka Melgar (Elhyuar). Następnie odbyły się zajęcia słownikowe i praca z tekstem o hiszpańskim malarzu Picasso. Ponadto zajęcia dla uczniów Comeniusa z wyklejania „kolażu” przeprowadziła Pani Hanna Jankowiak. Kolejne zajęcia przeprowadzili także nauczyciele z Barakaldo. Po przerwie obiadowej grupy polska i hiszpańska doskonaliły znajomość języka Euskara i języka polskiego, a następnie wzięły udział w zajęciach sportowych i tanecznych. NIESPODZIANKĄ dla wszystkich był przyjazd reportera TV TRWAM, który nakręcił materiał filmowy o naszym projekcie „Different roots, same language”. O godz. 18.00 w ostrowskiej Synagodze Pan Oscar Gonzalez Lopez przygotował ponad godzinny  wykład dotyczący historii, kultury i ruchów nacjonalistycznych w Kraju Basków. Późnym wieczorem w Klubie Kibica uczniowie wraz z opiekunami  wspólnie obejrzeli mecz HISZPANIA-HOLANDIA.

Dnia 14 czerwca młodzież projektu Comenius kontynuowała zajęcia malarskie. Z powodu zmiennych warunków pogodowych pracowali w szkole nad „Kolorami natury” pod kierunkiem nauczyciela plastyki Pani Hanny Jankowiak. Po południu hiszpańscy przyjaciele wraz z rodzinami goszczącymi uczestniczyli w festynie rodzinnym, na którym nie brakowało atrakcji. Uczniowie z Barakaldo przygotowali stoisko smakołyków z Kraju Basków. Ponadto reprezentantki grupy zatańczyły tradycyjny baskijski taniec, a chłopcy wzięli udział w meczu. Festyn stał się okazją do zacieśniania więzów przyjaźni, a także zapoznania się z uczniami naszej szkoły, którzy nie biorą udziału w projekcie. Wieczór uczniowie spędzili wraz z przyjaciółmi i ich rodzinami…

Dnia 15 czerwca grupa Comeniusa uczestniczyła we Mszy św. w Kościele pw. św. Antoniego Padewskiego, a następnie uczniowie spędzili miłą, słoneczną niedzielę ze swoimi rodzinami goszczącymi.

Dnia 16 czerwca grupa młodzieży zaangażowanej w projekt Comenius wraz z nauczycielami udała się na wycieczkę do Wrocławia. Tam zwiedziliśmy najstarszą część miasta – Ostrów Tumski, który mieści wspaniałe zabytki architektoniczne. Jedną z nich jest gotycka Katedra św. Jana Chrzciciela zwana Matką kościołów śląskich. Ponadto udaliśmy się na Wrocławski Rynek, który należy do największych placów targowych w Polsce. Najokazalszą budową na rynku jest późnogotycki Ratusz z 66-metrową wieżą. Na rynku znajduję się również fontanna zwana Zdrojem, pręgierz, pomnik Aleksandra Fredry oraz dwa ocalone budynki altarzystów zwane Jaś i Małogosia. Po posiłku i zakupach grupa udała się do wrocławskiej rotundy, gdzie podziwiała Panoramę Racławicką – obraz przedstawiający bitwę pod Racławicami, w której uczestnicy Insurekcji pod wodzą Tadeusza Kościuszki pokonali Rosjan. Malowidło ma długość 114 metrów i wysokość ponad 15 metrów. Zostało namalowane w ciągu 9 miesięcy przez lwowskiego malarza Jana Stykę. Następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Ostrowa…

Dnia 17 czerwca młodzież wraz z opiekunami kontynuowała prace projektowe. Dzień rozpoczął się od Słówka, na którym nie zabrakło aforyzmów o przyjaźni i prezentacji zdjęć podsumowujących minione wydarzenia. Następnie uczniowie omówili prezentacje multimedialne dotyczące Ostrowa Wielkopolskiego oraz Barakaldo i wzięli udział w quizie wiedzy o obu miastach. Odbyły się także próby do finałowego programu artystycznego na środowe pożegnanie oraz ewaluacja projektu na forum. Uczniowie zwiedzili Salę Misyjną w szkole, a po przerwie obiadowej uczestniczyli w ostatnich lekcjach języka polskiego (Hiszpanie) i Euskara (Polacy). Po południu nasi przyjaciele z Hiszpanii wraz z rodzinami  goszczącymi spotkali się na Piaskach na pożegnalnym ognisku. Przeprowadzono najróżniejsze zabawy, gry oraz mecze pod kierunkiem Pana Arkadiusza Powierzy.

Dnia 18 czerwca młodzież z obu zaprzyjaźnionych szkół przygotowała pożegnalny program artystyczny, który obejrzała społeczność gimnazjalna, licealna oraz rodziny goszczące. Zaprezentowano utwory wokalne i instrumentalne pod kierunkiem Pani Agnieszki Wielebskiej, tańce, legendy o powstaniu Ostrowa Wielkopolskiego i Barakaldo w formie pantomimy, prezentację zdjęć podsumowujących tę 12-dniową wymianę. W imieniu uczniów podziękowali Iga Magaj i Mateusz Sysiak oraz Raquel Espinosa, Saioa Laderas i Mikel Jimenez. Głos zabrała również Siostra Dyrektor oraz nauczyciele przygotowujący projekt. Następnie przed szkołą uczniów pożegnała Dyrekcja wraz z rodzinami goszczącymi i wyruszyliśmy w drogę do Warszawy. O godz. 14.00 pożegnaliśmy naszych przyjaciół z Barakaldo na lotnisku im. F. Chopina mając w pamięci wspólnie przeżyte chwile. Młodzież rozstała się ze łzami w oczach…  
Pamiętajmy, że pomimo, iż dzielą nas różnice kulturowe, to łączą nas korzenie salezjańskie i ten sam język. Projekt będzie realizowany w następnym roku szkolnym, a wszystkim uczniom zaangażowanym w tym roku serdecznie DZIĘKUJEMY!!!


 

Poezja Emily Dickinson – zajęcia dla klas I gimnazjum
Dnia 11 września grupy 1 i 5 języka angielskiego klas I wzięły udział w zajęciach przygotowanych przez Panią Ewelinę Ludwiczak. Podczas dwóch godzin lekcyjnych  młodzież poznała nie tylko życiorys, ale i twórczość znanej amerykańskiej poetki Emily Dickinson. Jej wiersze zawierają motywy łączące drobne spostrzeżenia z życia domowego z egzystencjalnymi refleksjami; metafizyczne rozważania nad ostatecznym przeznaczeniem; powtarzające się wątki zawiedzionych uczuć i cierpienia. Autorka, mieszkając przez całe życie w niewielkiej i hermetycznej społeczności małego miasteczka, była na wskroś przeniknięta doktrynami purytanizmu. Uczniowie poznali kilka wierszy poetki, a następnie przetłumaczyli je na język polski i dokonali ich analizy. Ponadto podczas pracy w grupach młodzież tworzyła własną poezję na tematy związane m.in. z miłością, życiem, przyjaźnią, muzyką, a także pokojem i wojną. Tematyka tych zajęć została ujęta w działaniach projektu Comenius i będzie kontynuowana podczas najbliższych spotkań zaprzyjaźnionych szkół.

Spotkanie uczniów wyjeżdżających na wymianę

Dnia 15 września spotkała się grupa 11 uczniów gimnazjum i liceum, która weźmie udział w drugim wyjeździe do Kraju Basków. Hasłem trzeciego spotkania w ramach projektu „Różne korzenie, ten sam język” będzie POKÓJ. Podczas prac grupowych młodzież podejmie dyskusje na temat „Pokoju poprzez słowa”, „Dekalogu dla Europy”, „Gestu pokoju” oraz weźmie udział w spotkaniu z ofiarą terroryzmu i zajęciach o Polsce i Hiszpanii podczas wojny. Grupa Comeniusa wraz z opiekunami zwiedzi Bilbao, Gernikę, San Juan de Gaztelugatxe, Bermeo, Mundakę, Donostia – San Sebastian i Biarritz (we Francji).

Druga wizyta w Kraju Basków

1. Dnia 22 września uczniowie projektu Comenius wraz z opiekunami wyruszyli w podróż do Barakaldo, w Kraju Basków. Już na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach spotkała ich niespodzianka! Drużyna brazylijskich siatkarzy leciała tym samym rejsem do Frankfurtu. Młodzież miała okazję zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie i poprosić o autograf (także w samolocie). O godz. 23 grupa Comeniusa wylądowała na lotnisku w Bilbao, gdzie została powitana przez rodziny hiszpańskie oraz koordynatora Pana Oscara Gonzaleza Lopeza.  Wszyscy uczestnicy programu zamieszkali u hiszpańskich rodzin w Barakaldo.


2. Dnia 23 września o godz. 8.00 uczniowie szkoły partnerskiej wraz z nauczycielami przygotowali uroczyste powitanie w sali teatralnej, podczas którego pokazano taniec baskijski, tańce nowoczesne oraz zaprezentowano kilka utworów wokalnych i instrumentalnych oraz prezentację multimedialną podsumowujacą ubiegly rok wymiany. Następnie uczniowie zwiedzili szkołę i wzięli udział w zajęciach projektowych mających na celu integrację grupy. Najważniejszym punktem dnia była praca nad kwestią POKOJU NA ŚWIECIE. Młodzież wykonała slowo POKÓJ (w różnych językach) z przetworzonych materiałów. W godzinach popołudniowych grupa Comeniusa udała się do Bilbao, „stolicy” Kraju Basków. Tam zwiedziła słynne hiszpańskie muzeum sztuki współczesnej - Muzeum Guggenheima. Mieści sie ono w budynku zaprojektowanym przez Franka O. Gehry'ego, a przestrzeń ekspozycyjna muzeum obejmuje ok. 11 000 m². Podziwiano także eksponaty znajdujace sie na zewnatrz muzeum tj. pająka czy Tall Tree&Eye. W muzeum zobaczyć można m.in. The Matter of Time, a szczególnie część instalacji zwaną Snake (aut. Richard Serra). Tramwajem grupa przemieściła się na Casco Viejo i zrobiła zakupy.


3. Dnia 24 września uczniowie projektu Comenius rozpoczęli zajęecia o godz. 9.00. Pracowali nad kwestiᶏ POKOJU, czyli PEACE. Wczoraj Pan Oscar nawiᶏzał do pierwszej litery słowa, czyli P – jak patience (cierpliwość). Dziś rozpoczᶏł dzień od E – jak empathy (empatia). Jak podkreślił Pan Oscar, miniony dzień „doświadczył” kilku uczniów i na pewno wymagał od nich wiele cierpliwości, a od pozostalych empatii...
A dziś uczniowie pod kierunkiem Borjy i Ivana pracowali nad „POKOJEM” w utworach Cat Stevens i Melanie Safka. Nawiᶏzano też do wierszy Emily Dickinson i lekcji, którᶏ przeprowadziła Pani Ewelina w naszej szkole z uczniami klas 1. Młodzież Comeniusa podczas pracy w grupach pisała tekst hymnu naszego wspólnego projektu.  Towarzyszył im utwór Johna Lenona „Imagine”. Wspomniano także ofiary wojny domowej w Hiszpanii oraz pokazano pocztówki i zdjęcia Ostrowa z czasów wojny. Następnie odbyło się spotkanie z Paniᶏ Marie Carmen Hernandez - ofiarą terroryzmu, która opowiedziała o przeżyciach zwiᶏzanych z zamordowaniem jej męża przez ETA, o wierze, która pomogła jej przetrwać trudne chwile i o przebaczeniu. Po południu uczniowie spędzali czas z przyjaciółmi a nauczyciele udali się na wycieczkę do Vitoria-Gasteiz, gdzie miejscem najbardziej przypominającym typową „atrakcję turystyczną” jest czternastowieczna Katedra Najświętszej Marii Panny.  Co ciekawe, katedra ta posłużyła za inspirację dla Kena Folletta, kiedy pisał swoją powieść „Świat bez końca”. Po wydaniu książki do Vitorii napłynęła duża liczba turystów chcących zobaczyć zabytkowy kościół, dlatego władze miasta, wdzięczne za wywołane zainteresowanie, postawiły w pobliżu katedry pomnik pisarza. Nauczyciele zwiedzili także Stare Miasto i podziwiali piękne uliczki.


4. Dnia 25 września młodzież wraz z opiekunami rozpoczęła zajęcia integracyjne w szkole o godz. 8.00. Trzeciego dnia „towarzyszyła” nam trzecia litera słowa PEACE, czyli A – jak attitude (nastawienie). Pan Oskar jak zawsze przytoczył kilka „złotych myśli” na temat pozytywnego nastawienia i skomentował je. Następnie grupa udała się metrem (część naziemna) do Plentzia – gminy w Kraju Basków na całodniowe barbecue.  Wraz z nimi na grillu byli uczniowie klasy 1 liceum oraz „weterani”, czyli młodzież goszczᶏca w Ostrowie w czerwcu 2014r. Spotkanie w Plentzia miało na celu integrację grupy Comeniusa. Uczniowie samodzielnie przygotowali posiłek dla swoich nowych polskich przyjaciół. Bliskość morza, piękne widoki, surferzy wpłynęli na nas pozytywnie. Trudno było opuszczać to urokliwe miejsce.

5. Dnia 26 września grupa Comeniusa rozpoczęła dzień o godz. 8.00. Hasłem na literę C (od słowa peace) w czwarty dzień było COMPASSION (współczucie). Młodzież spisała DEKALOG DLA EUROPY, majᶏcy na celu przekazanie najważniejszych wartości jak żyć i jak postępować, aby na świecie był pokój. O godz. 10.00 uczniowie całego zespołu zebrali się na boisku szkolnym w „geście pokoju”. Odczytano myśli, wskazówki dotyczᶏce kwestii pokoju. Wspólnie utworzono napis „We want peace in the world” (Chcemy pokoju na świecie). Grupa Comeniusa zatańczyła taniec belgiski, a koordynatorzy obu szkół otrzymali sadzonki dębu z Gerniki będᶏcego symbolem wolności. Był to bardzo doniosły moment. Ponadto odbyły się próby przed poniedziałkowym „the final show”. Po południu nadszedł czas na kolejnᶏ wycieczkę, tym razem do Gerniki - miasta na północy Hiszpanii uważanego za najstarszą stolicę Kraju Basków. Jest ono znane przede wszystkim z bombardowania w 1937r. przez samoloty Luftwafe w porozumieniu z późniejszym wieloletnim dyktatorem hiszpańskim – generałem Franco. Bombardowanie Guerniki było szeroko rozpowszechnionym na świecie symbolem okrucieństwa wojny, ruchu antywojennego i antyfaszystowskiego. Jeszcze w 1937r. Pablo Picasso, późniejszy członek Partii Komunistycznej, namalował obraz „Guernica”, będący potępieniem nalotu i malarskim manifestem antywojennym. W Guernice uczniowie wraz z nauczycielami zwiedzili Casa de Juntas, czyli neoklasycystyczny budynek parlamentu oraz podziwiali słynny dąb symbolizujący wolność narodu baskijskiego. Najpiękniejszym miejscem w Casa de Juntas jest Sala de la Vidriera z gigantycznym witrażem stanowiącym jej sufit (235 m kw). Następnie celem wycieczki była kaplica San Juan de Gaztelugatxe, będąca świątynią z X wieku umieszczoną na wysepce na północnym wybrzeżu Cosa Vasca. Widok, który po długiej wędrówce ujrzeli uczestnicy wycieczki zapierał dech w piersiach! Zachód słońca to coś, co nie da się opisać ... Trzeba tu po prostu być!

6. Dnia 27 września uczniowie projektu Comenius udali się na wycieczkę do Donostia-San Sebastian, które jest stolicą prowincji Gipuzkoa w północno-wschodniej części Hiszpanii, położonej nad Zatoką Biskajską tuż przy granicy z Francją. Tam uczniowie wraz z nauczycielami podziwiali piękną plażę Gros Beach, most Kursaal, kościół San Vincente i Bazylikę Santa Maria. Zobaczyli także Hotel Maria Christina, w pobliżu którego przeszli  niczym gwiazdy filmu po czerwonym dywanie. Wszystko to za sprawᶏ Międzynarodowego Festiwalu Filowego, który corocznie odbywa się w tych dniach w San Sebastian. Ponadto drużyna Comeniusa wspinała się na górę Urgull nad zatoką La Concha, która jest prawdziwą perełką tej miejscowości. Znajdują się tam ruiny twierdzy Castillo de Santa Cruz de la Mota z XIII w., a na szczycie tego wzgórza oprócz zabytkowych dział podziwiać można piękną, olbrzymią figurę Chrystusa. Przyszedł także czas na plażowanie i kᶏpiel. Tych widoków nigdy nie zapomnimy!!!  Następnie polscy i hiszpańscy przyjaciele udali się do miejscowości  
Biarritz we Francji,  która uważana jest za kurort dla gwiazd,  Fale byłymilionerów i surferów. Tam również był czas na „plażing” ...  wysokie a widoki przepiękne. Po powrocie w godzinach wieczornych Comeniusowiecze bawili się na dyskotece przy polskich i hiszpańskich piosenkach, przekᶏskach oraz karaoke. Pozdrawiamy!!!


7. W niedzielę 28 września uczniowie projektu Comenius wraz z opiekunami, hiszpańskimi przyjaciółmi i ich rodzinami oraz organizatorami pobytu wzięli udział w uroczystej Mszy św. odprawionej przez księży salezjanów. Pierwsze Czytanie, Ewangelię, Modlitwę wiernych oraz Homilię przetłumaczono na język polski. Pierwsze Czytanie odczytała  Oliwia Zwada, modlitwę Kasia Janicka, Julia Śmiechowska i Łukasz Raczak. Zespół muzyczny pod kierunkiem Pana Oscara wykonał piękne pieśni, także w języku polskim. Słowami „Chwalę Ciebie Panie i uwielbiam, Wznoszę w górę swoje ręce, Uwielbiając Imię Twe” wspólnie wielbiliśmy Pana. Po Mszy św. odbyło się spotkanie rodzin goszczᶏcych i „weteranów” Comeniusa. W uroczystości wzięła udział również rodzina Pana Oscara. Pozostałą część „family day” młodzież spędziła z hiszpańskimi rodzinami.

8. Ostatni dzień wizyty, tj. 29 września rozpoczął się o godz. 8.00. Hasłem ostatniego dnia było E – jak Positive Expectations (pozytywne oczekiwania). Dziś nadszedł czas, aby podsumować miniony tydzień i zastanowić się, które oczekiwania zostały zrealizowane, a które nie.  Od rana uczniowie rozpoczęli próby na finałowe show i pożegnanie. O godz. 12 w sali teatralnej wystᶏpili: Faustyna Finke, Julia Śmiechowska, Łukasz Raczak (śpiew), Kasia Janicka, Kornelia Piaskowska, Oliwia Glubiak, Julia Makowska, Oliwia Zwada, Daniel Michalak (polonez) i Oliwia Solarska (polonez i skecz). Salezjanin Bautista zagrał dla polskich gościu utwór Chopina i melodię baskijską, a młodzież z Barakaldo zagrała na fletach i klarnetach. Jedna z uczennic przygotowała pokaz rysowania na piasku. Na zakończenie nadszedł czas uroczystych podziękowań, które w imieniu uczniów z Polski wyraziła Julia Śmiechowska. Był smutek i łzy na twarzach Comeniusowiczów, ale i pozytywna myśl, że w styczniu spotkamy się w Polsce. Po południu udaliśmy się na lotnisko do Bilbao, aby wyruszyć w drogę powrotną do domu.

Podsumowanie: Kończąc naszą wizytę pod hasłem POKOJU warto podkreślić raz jeszcze, iż pomimo różnych korzeni kulturowych łączą nas silne  korzenie salezjańskie. Jak podkreślał koordynator Pan Oscar „roots support each other” („korzenie się wspierajᶏ”). Pobyt w Kraju Basków to niezapomniane chwile z uczniami, ich rodzinami, nauczycielami, salezjanami oraz wzbogacające każdego z nas doświadczenie. Wspólnie wypracowaliśmy „Dekalog dla Europy”, byliśmy świadkami świadectwa jakie dała ofiara terroru, z uczniami całego zespołu wyraziliśmy nasz sprzeciw wobec przemocy i wojen. Do Polski zabraliśmy czᶏstkę Kraju Basków – sadzonkę dębu (symbolu wolności i pokoju). Zabraliśmy też w sercach nowych przyjaciół. Nie zapominajmy, że podczas wymiany uczniowie mogli doskonalić znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego. Ksiądz Bosko mawiał: „Każdy nauczony język obala bariery pomiędzy nami i milionami naszych braci z innych narodów i czyni nas gotowymi do czynienia dobra”. Niech ta myśl towarzyszy nam aż do spotkania w Polsce, które odbędzie się w styczniu 2015r.


 

Spotkanie organizacyjne nauczycieli i uczniów


Dnia 15 grudnia odbyło się spotkanie uczniów biorących udział w programie z nauczycielami, podczas którego omówiono plan wizyty oraz przydzielono zadania na poszczególne dni. Spotkanie organizacyjne rodziców przyjmujących uczniów z Hiszpanii odbyło się tego samego dnia w godzinach wieczornych.


 

II spotkanie w Polsce 8-15 stycznia 2015r.

 
Dnia 8 stycznia grupa młodzieży biorącej udział w programie Comenius wraz z rodzicami oraz Panią Zosią i Panem Jakubem Poprawą udała się do stolicy Wielkopolski, aby na lotnisku Poznań-Ławica powitać grupę hiszpańską wraz z opiekunami Panem Oscarem i Panem Sergio. Oczekiwaliśmy ich z radością trzymając w dłoniach powitalny baner oraz balony. Nareszcie nadszedł moment powitania!
Około godz. 13 młodzież udała się na zwiedzanie Poznania. Nauczyciele zobaczyli m.in. Stary Rynek, Kościół Farny, Muzeum Narodowe, a przede wszystkim ekspozycje militariów, które bardzo zainteresowały Pana Oscara – nauczyciela historii.  Do Ostrowa goście dotarli w godzinach wieczornych.  


Dnia 9 stycznia na uroczystym spotkaniu w sali teatralnej powitaliśmy oficjalnie grupę uczniów i nauczycieli z Barakaldo. Przywitała ich Pani Ewelina Ludwiczak oraz reprezentant uczniów Łukasz Raczak, który odczytał przemówienie opracowane przez Kornelię Piaskowską. W programie artystycznym pod kierunkiem Pani Agnieszki Wielebskiej wystąpili Zuzanna Zuszek, Agnieszka Pietrzak, Marta Jeż, Agnieszka Śniegowska, Mikołaj Szcześniak i  Miłosz Wielebski. Nie zabrakło przemówień przedstawicieli grupy hiszpańskiej - Mariny i Mery. Na zakończenie uroczystego powitania wręczono upominki. Następnie goście zwiedzili naszą szkołę i wzięli udział w pierwszych integracyjnych zadaniach projektowych. Warto zaznaczyć, że w obecne spotkanie Comeniusa zaangażowani są także uczniowie, którzy odwiedzili Hiszpanię w poprzednim roku szkolnym. Do południa młodzież uczestniczyła w lekcji filozofii przeprowadzonej przez uczniów liceum Dominikę Glinkowską i Mateusza Sysiaka pod opieką Pani Iwony Śmiechowskiej. Ponadto uczniowie gimnazjum i liceum wysłuchali 2-godzinnego wykładu Pana Oscara Peace through words not swords (Pokój poprzez słowa, a nie miecze). Natomiast po przerwie obiadowej grupa Comeniusa wzięła udział w lekcji historii Pana Jakuba Poprawy przygotowanej w języku angielskim. Piątkowe popołudnie to czas spędzony z rodzinami polskimi.


Dzień 10 stycznia dla uczniów i nauczycieli był czasem spędzonym z polskimi rodzinami. Nauczyciele udali się na wycieczkę do Lichenia, gdzie znajduje się Bazylika Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski – obecnie największy kościół w Polsce. Bazylika położona jest na terenie sanktuarium maryjnego wzniesionego dla upamiętnienia objawień maryjnych z lat 1813 i 1850-1852. Obiekt  budowano w latach 1994-2004. W południe nauczyciele wzięli udział we Mszy św. odprawianej specjalnie dla pielgrzymów. Następnie zwiedzili wnętrze Bazyliki, podziwiali z również z zewnątrz, zobaczyli m.in. wieżę, dzwonnicę, Źródełko z cudowną wodą. W centralnej części Sanktuarium wznosi się, wysoka na 25 m, kamienna góra. To wybudowane z betonu i kamieni wzniesienie to Golgota, mająca labirynt przejść, grot, kapliczek, figur i płaskorzeźb. Nad całością góruje krzyż oraz postacie Matki Bożej i św. Jana. Drogę Krzyżową przeszli także nasi hiszpańscy goście. Byli zachwyceni zarówno Bazyliką, jak i Golgotą. Na zakończenie wycieczki udali się do Kościoła św. Doroty, który znajduje się na terenie klasztoru zgromadzenia Marianów. W latach 1858-2006 była głównym kościołem sanktuarium maryjnego w Licheniu Starym, gdyż w  tym okresie przechowywano w niej obraz Matki Boskiej Licheńskiej. Następnie  nauczyciele dotarli do Kalisza na obiad. W godzinach wieczornym udali się do Filharmonii Kaliskiej i wysłuchali Koncertu Noworocznego zatytułowanego „Operetka kontra Folk”.

Dnia 11 stycznia uczniowie polscy i hiszpańscy wyjechali do Częstochowy. Tam odbyli szybki spacer na wałach i  o godzinie 9.30 uczestniczyli we Mszy świętej. Zwiedzili także muzeum, w tym zbiór wielu dzieł sztuki i  dary wotywne wiernych. Około godziny 13.00 dotarli do Wieliczki gdzie rozpoczęli zwiedzanie w dwóch grupach: z przewodnikiem polskim i hiszpańskim. Wizyta w Wieliczce zachwyciła wszystkich uczniów  zarówno polskich jak i hiszpańskich . Najbardziej podobała im się Kaplica św.  Kingi oraz pokaz świetlno-muzyczny. Uczniowie mieli również możliwość obejrzenia filmu w technologii 5D dotyczącą powstania złóż soli jak i wizji przyszłości kopalni.  Późnym popołudniem dotarli do urokliwego Krakowa, zwiedzili Stare Miasto, Sukiennice i podziemne Muzeum Miasta Krakowa. Podziemna ekspozycja prezentuje nie tylko bogatą historię Krakowa, ale też związki, jakie łączyły to miasto z najważniejszymi w średniowiecznej Europie ośrodkami handlu i kultury.
Zgromadzone zabytki, jak choćby monety z XIV w. czy ozdoby i ceramiczne naczynia, potwierdzają trwającą w tym miejscu nieprzerwanie od setek lat tradycję europejskiej wymiany kulturowej i handlowej. Ciekawostką są też zachowane fragmenty brukowanych ciągów komunikacyjnych, które dają wyobrażenie o średniowiecznej technologii budowania dróg. Nienaruszone profile ziemne, tzw. świadki archeologiczne, wyjaśniają natomiast proces podnoszenia terenu Rynku na przestrzeni kilkuset lat. Odwiedzając wystawę Śladem europejskiej tożsamości Krakowa, można poczuć atmosferę panującą na średniowiecznym rynku. W trakcie zwiedzania towarzysza nam bowiem m.in. odgłosy gwaru transakcji handlowych. Objaśnienia przewodnika były z wielką uwagą wysłuchane przez uczniów, którzy mogli poczuć się mieszkańcami tego miasta kilkaset lat wcześniej. Po zakończonym zwiedzaniu uczniowie udali się na miejsce noclegu.                      

Dnia 12 stycznia  młodzież rozpoczęła dzień od zwiedzania Wawelu i katedry Wawelskiej gdzie pochowani są królowie Polscy. O godzinie 13.00 młodzież rozpoczęła wizytę w Muzeum w  Oświęcimiu. Zwiedzanie odbyło się w dwóch grupach z przewodnikiem polskim i hiszpańskim. Uczniowie hiszpańscy byli przygotowani do tej wizyty na lekcjach historii  i byli bardzo poruszeni tym miejscem, które jest największym cmentarzem na świecie , gdyż zamordowano tam okolo półtora miliona ludzi. Uczniowie polscy często zadawali pytania przewodnikowi, gdyż  bardzo zainteresowały ich różne fakty związane z tym miejscem. Niska temperatura i wiatr potęgowały wrażenie smutku i przygnębienia związane z tym miejscem. Po zakończonym zwiedzaniu młodzież polska i hiszpańska ze wzruszeniem wysłuchała krótkiej modlitwy Pana Oskara w języku angielskim, w której mówił o pamięci pomordowanych tutaj ludzi. Młodzież modliła się za ich  dusze w języku angielskim, hiszpańskim i polskim i  zostawiła pamiątkowy znicz pod piecem krematoryjnym. Uczniowie bardzo przeżyli ten wspólny moment zadumy i modlitwy. Po zakończonym zwiedzaniu zjedli obiad i powrócili do Ostrowa około godz. 22.45. Podczas rozmowy uczniowie podkreślali , że największe wrażenie zrobiła na nich wizyta w Oświęcimiu.

Dnia 13 stycznia młodzież wraz z nauczycielami omawiała tematykę świąt i festiwali w Polsce oraz w Hiszpanii. Prezentacje multimedialne przygotowali i przedstawili Piotr Płonka, a z grupy hiszpańskiej Michelle, Raquel, Irune oraz Andoni i Sergio. Następnie uczniowie doskonalili znajomość zarówno języka polskiego, jak i baskijskiego śpiewając kolędy w obu językach. Akompaniowała nam Pani Agnieszka Wielebska i Łukasz Raczak. Trzeba podkreślić, że śpiew w języku baskijskim to prawdziwe wyzwanie dla nas wszystkich. W południe grupa Comeniusa ćwiczyła tańce charakterystyczne dla obu krajów - Poloneza pod kierunkiem Pana Arkadiusza Powierzy oraz tańce baskijskie pod opieką Pana Oscara. Po południu nadszedł czas na koncert kolęd z udziałem naszych hiszpańskich gości, a po nim spotkanie rodzin goszczących. Nie zabrakło na nim typowych świątecznych potraw. Mamy nadzieję, że dzisiejsze świąteczne spotkanie nie tylko przybliżyło gościom polskie  zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe, ale również scaliło naszą salezjańską rodzinę.

Dnia 14 stycznia grupa uczniów biorących udział w projekcie „Różne korzenie, ten sam język”  wzięła udział w zajęciach projektowych, mających na celu opracowanie tekstu hymnu, do którego muzykę napisała Pani Agnieszka Wielebska. Uczniowie pracowali nad nim w grupach. Następnie odbyły się próby przed finałowym koncertem. Jeden z uczniów programu wymiany - Jakub Jędrzejewski przygotował dla swoich koleżanek i kolegów specjalny pokaz. Po południu młodzież spotkała się na koncercie finałowym podsumowującym nie tylko 8-dniową wymianę, ale i ponad 2-letnią współpracę, która nieoficjalnie rozpoczęła się w październiku 2012r.  Koncert prowadziła Pani Ewelina Ludwiczak, a przemówienia końcowe wygłosili koordynatorzy Pani Zofia Szafałowicz i Pan Oscar Gonzalez Lopez. Pokazano lipdub’y obu szkół i prezentację multimedialną składającą się ze zdjęć i części ewaluacyjnej, będącej wrażeniami uczniów z pobytu  w Polsce. W imieniu uczniów podziękowali Kasia Janicka, Mateusz Sysiak, a z grupy hiszpańskiej Maider i Maria. W programie artystycznym uczniowie zaprezentowali Poloneza, tańce baskijskie, taniec belgijski, utwory wokalne w wykonaniu Łukasza Raczaka, Mateusza Sysiaka oraz Mery Sanchez. Na zakończenie grupa wspólnie zaśpiewała dwa utwory - hymn Comeniusa i piosenkę Michaela Jackson’a o bardzo wymownym tytule „Heal the world”. Po koncercie finałowym odbyła się dyskoteka z udziałem młodzieży z projektu oraz uczniów naszej szkoły.

Dnia 15 stycznia w godzinach przedpołudniowych odbyło się spotkanie podsumowujące realizację zadań projektu „Różne korzenie, ten sam język” z udziałem nauczycieli. Po godz. 15 wszyscy spotkali się na lotnisku Poznań-Ławica, gdzie nastąpił moment pożegnania. Był smutek i łzy na twarzach Comeniusowiczów, ale i pozytywna myśl, że ich przyjaźń przetrwa… Wspomnienia chwil spędzonych w gronie przyjaciół z Barakaldo na długo zapiszą się w naszej pamięci.  


 

Comenius Corner podczas Drzwi Otwartych szkoły

Dnia 14 marca 2015r. w ramach Drzwi Otwartych zwiedzający szkołę mogli  obejrzeć zdjęcia z wymiany, gazetkę Comeniusa, gazetkę o Kraju Basków oraz małą wystawę przywiezionych z Hiszpanii pocztówek, plakatów, ulotek i artykułów z prasy lokalnej. Ponadto przygotowano prezentację multimedialną (wyk. Jakub Jędrzejewski) ukazującą dotychczasowe działania w ramach projektu.

Dnia 11 czerwca odbył się Konkurs Wiedzy o Kompozytorach Hiszpańskich, w którym udział wzięło 8 uczniów podzielonych na 3 grupy. Konkurs był ostatnim już realizowanym zadaniem w ramach projektu Comenius. Pytania w języku angielskim zostały opracowane przez nauczycieli ze szkoły partnerskiej. Dotyczyły one czterech najważniejszych muzyków: Juana de Encina, Joaquina Rodrigo, Manuella de Falla, Enrique Granados Campiña. I miejsce zajęli Jan Żelanowski, Maciej Sajnaj (kl.2a)


 

PROJEKT Comenius „Różne korzenie, ten sam język” - podsumowanie.


Realizacja projektu „Różne korzenie, ten sam język” dobiega końca… Aż trudno uwierzyć, że to już ponad dwa lata współpracy, którą nieoficjalnie nawiązaliśmy w listopadzie 2012r. Szkoła partnerska nosząca nazwę COLEGIO "SAN PAULINO DE NOLA” jest jedną z najstarszych i najbardziej prestiżowych szkół w regionie. Podobnie jak w naszym zespole wychowanie oparte jest na systemie prewencyjnym ks. Bosko. Pomysłodawcą i głównym koordynatorem projektu była Pani Zofia Szafałowicz, a ze strony hiszpańskiej Pan Oscar Gonzalez Lopez. W samej wymianie udział wzięło 39 uczniów gimnazjum i liceum, ale w realizacji projektu znacznie więcej. Celem projektu było poznanie tradycji i kultury hiszpańskiej, nawiązanie kontaktów młodzieży polskiej i hiszpańskiej, doskonalenie umiejętności językowych, promocja regionu, integracja młodzieży oraz wymiana doświadczeń. Z pełnym przekonaniem możemy stwierdzić, iż cel został osiągnięty! W ciągu ponad dwóch lat współpracy uczniowie napisali do siebie niezliczoną ilość e-maili, wspólnie zrealizowaliśmy ogromną ilość zadań, m.in. nakręciliśmy lipdub, wykonaliśmy różne wystawy, przygotowaliśmy konkursy, koncert kolęd, młodzież pisała prace literackie, wypracowała „Dekalog dla Europy”. Odbyły się dwa spotkania organizacyjne nauczycieli oraz cztery spotkania uczniów w Ostrowie Wielkopolskim i Barakaldo. Pobyt w Kraju Basków to niezapomniane chwile z uczniami, ich rodzinami, nauczycielami, salezjanami oraz wzbogacające każdego z nas doświadczenie. Nie zapominajmy, że podczas wymiany uczniowie mogli doskonalić znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego. Kończąc realizację naszego wspólnego warto podkreślić raz jeszcze, iż pomimo różnych korzeni kulturowych połączyły nas silne korzenie salezjańskie. Wsparcie Księdza Bosko i opiekę Maryi Wspomożycielki Wiernych czuliśmy na każdym kroku. Pamiętajmy, co zwykł mawiać Ksiądz Bosko: „Każdy nauczony język obala bariery pomiędzy nami i milionami naszych braci z innych narodów i czyni nas gotowymi do czynienia dobra”. Miejmy nadzieję, że nasza współpraca będzie się układać pomyślnie również po zakończeniu projektu.

Magda Droszcz


 

LINKI

1. Konkurs wiedzy o kompozytorach cz. 1

 

 

2. Konkurs wiedzy o kompozytorach cz. 2

 

 

3. Filmik podsumowujący współpracę cz.1

 

 

4. Filmik podsumowujący współpracę cz.2

 

 

Linki Comenius